מהי מערכת קולנוע ? ממה היא מורכבת ? מה היתרונות ומה החסרונות ?

מערכת הקולנוע ביתית הבסיסית והפופולרית מורכבת ממגבר או רסיבר קולנוע ,לזה נילווים 5 רמקולים עם או בלי סאב וופר להלשלמת צליל הבאס או הצלילים הנמוכים של המערכת .
אלם מתלווה מכשיר DVD / BLU RAY וכמובן איך לא שכחנו טלוויזיה גדולה או מקרן עם מסך הקרנה .
כיום נכנסו גם הסטרימרים , Apple TV , Google Chrome , וכמובן צפיה ישירה או דרך NETFLIX שמשדר תכנים ב-4K ולעיתים גם בפורמטי קול שתומכים בדולבי דיגיטל וסראונד .

הדילמה הגדולה ביותר שישנה כיום זה האם לשים מקרן או מסך טלוויזיה גדול , כמובן הכל תלוי בשטח החדר התנאים בשטח והכי חשוב "השיגעון" של הצופה .

כאן נדון על ההבדלים והיתרונות שבין מקרן למסך גדול .

כיום בסלון הבית הממוצע הטלוויזיה השולטת היא מסך טלוויזיה בגודל של 65" ומעלה , למסך הטלוויזיה יתרון משמעותי שלמסך אין צורך בהכנה מסוימת או בתכנון מוקדם להתקנה .
תכנון והתקנת טלוויזיית הנו קל ופשוט ומצריך מתקן ייעודי על הקיר ואין צורך בהכנה מוקדמת מלבד נקודת חשמל מאחורי מקלט הטלוויזיה .

לעומת זאת מקרן קולנוע דורש תכנון מוקדם והכנה מראש כגון התאמתו אל מול מסך ההקרנה חישוב מדויק של מרחק המקרן אל מול המסך והתאמת הגודל של המסך לגודל החדר.

מקרן קולנוע
מקרן קולנוע דורש החשכה מסוימת של החדר על מנת לקבל תוצאה טובה ואיכות תמונה אידאלית ואל לנו לשכוח את הכנת החיווט המתאים בין המקרן לריכוז המכשירים שנמצא רוב הפעמים מרוחק מהמקרן .

רוב המקרנים מותקנים על התקרה דבר הדורש תכנון מוקדם לשם העברת החיווט בצורה יפה וטובה .
נשאלת השאלה למה צריך מקרן במערכת הקולנוע אם ישנם כל כך הרבה הכנות וסרבולים לעומת הטלוויזיה .

בראש ובראשונה את חווית הצפייה של מקרן שום טלוויזיה לא יכולה לקחת !

אין כמו לראות סרט על מסך בגודל ממוצע של 120" אינץ וצפונה עם מקרן 4K חדיש ומתקדם .

דבר שלא תקבלו בשום טלוויזיה מתקדמת באשר היא אלא אם הייתם משקיעים קרוב  בין 50,000-100,000  שקלים חדשים על מנת לרכוש טלוויזיה מקבילה בגודל של 100" אינץ .

איך בוחרים מקרן ? מקרן לקולנוע ביתי מומלץ 4K בלבד , היום מקרני 4K מתחילים החל מ- 6990 ש"ח ויכולים להגיע למחיר של 50000 ש"ח בממוצע .
מקרני הקולנוע החדישים יכולים לספק תמונה פנומנלית ברזולוציות תמונה מדהימות עם מעבדי תמונה מהמתקדמים בעולם .
ישנם מקרני קולנוע עם עדשות מיוחדות , זוויות עם תיקונים ברמה מקצועית ותמונה שנותנת לכם להרגיש שאתם ממש בתוך הסרט !

ומהם שאר החלקים במערך הקולנוע הביתי ?

רסיבר קולנוע

רסיבר הקולנוע הנו לב המערכת קולנוע שלכם , כיום הרסיברים החדשים תומכים ב-4K , נשלטים באפליקציה ועובדים ברשת .
מצבי סראונד הכי מתקדמים שיש , שאפילו לא יביישו אולם קולנוע מסחרי באיכות הסאונד שלהם .
הרסיברים כיום גם יודעים לעבוד במספר אזורי שמע , מולטי זון , וכמובן יכולים לספק תמונה כפולה ל-2 מקורות צפיה בו זמנית או בנפרד כגון 2 טלוויזיות או טלוויזיה ומקרן נוסף .
לרסיברים המתקדמים ישנם את כל מפענחי הסאונד הקיימים כיום בשוק וכל שנה מתווספים לנו עוד כיום ישנן שיטות : Dolby Digital, Dolby Digital Plus , Dolby TrueHD DTS High Resolution Audio ,DTS Master Audio, DTS-HD  Dolby Atmos .

אל הרסיבר כמובן מתחברים הרמקולים שבחרתם , וכמובן הטלוויזיה או המקרן ליציאות התמונה שבאותו הרסיבר .

בחירת רסיבר נמדדת במספר פרמטרים, קודם כל צריכים להתאים את הרסיבר המומלץ אל הרמקולים אותם תרצו לרכוש ,
אם רכשתם רמקולים קטנים (סטליטים) לא תמיד רסיבר עצמתי ויקר יכול להיות הפתרון .
התאמת הרסיבר אל הרמקולים נמדד לפי הספק הרמקולים בדרך כלל , למרות שזהו נתון יבש שלא כולם משתמשים בו .
לדוגמא א רכשתם רמקולים ריצפתיים שהספקם הוא 150W רצוי להתאים מגבר או רסיבר פחות או יותר שמתאים להספק הרמקולים על מנת שתוכלו ליהנות מהרמקולים ולהפיק מהם את המרב.
אופציה נוספת לרכישת הרסיבר המומלץ הנו על פי מיתוג התמונה או לפי המגבלות בחדר אם למשל ברשותכם 2 מקורות צפייה והנכם מעוניינים למתג בין שניהם  מומלץ לרכוש רסיבר שיודע לעשות זאת .
נקודה נוספת לבחירת הרסיבר הנה חלוקה לאזורים , ישנם רסיברים אשר מסוגלים להשמיע בו זמנית 2 מקורות שונים ב-2 אזורים שונים , תכונה זאת נקראת 2 ZONE .

רמקולים לקולנוע ביתי
בחירת רמקולים הנה בחירה קצת יותר מעמיקה מבחירת הרסיבר מכיוון שלבחירת הרמקולים דרושים מספר פרמטרים שצריכים להילקח בחשבון  והם : גודל הרמקולים שיתאימו לחלל החדר הרצוי , טיב באיכות של הרמקולים , העדפה לחברה מסוימת או מבחינה עיצוב חלל המגורים .
ודבר אחרון שכמובן לא פחות חשוב מכולם שיישמעו טוב ויתאימו לצרכי הלקוח .

כיום השיטה השולטת בתחום הרמקולים היא 5.1 או 7.1 ערוצי שמע , שפירושו 5 רמקולים פזורים מסביב לחדר , בדרך כלל  2 רמקולים קדמיים 2 רמקולים אחוריים לסראונד ורמקול סנטר שנמצא מתחת לטלוויזיה או מעליה .

אליהם מצטרף הסאב וופר אשר תפקידו להשלים את צורך בבאס שמספק אצת הצלילים הנמוכים ודואג להשלמת האפקטים הן בסרטים והן במוזיקה .
כיום מבחר הרמקולים הוא עצום ישנן לא מעט חברות עם לא מעט פתרונות ובחירה אין סופית כך שאתם עלולים לעתים להתבלבל ,
המלצה שלנו נסו להיות ממוקדים עם 2-3 חברות מומלצות ואל תתפזרו ליותר ! ככל שהמבחר גדול יותר כך שההתלבטות גדולה וקשה .

כיום ישנן מספר  אופציות פופולריות בתחום הרמקולים לקולנוע ביתי והן :

רמקולים סטליטים / רמקולים לווינים – רמקולים קטנים אשר תלויים על הקיר בעזרת מתלים ייעודיים יתרון הרמקולים הקטנים שהם אינם תופסים מקום בסלון מעוצבים בדרך כלל ונעימים לעין .

רמקולים ריצפתים – רמקולים אשר מונחים על הרצפה הם בדרך כלל רמקולים שגובהם בממוצע 80 ס"מ והיתרון שלהם שהם לא צריכים סאב וופר להשלמת הצליל .
רמקולים שקועים –  רמקולים שקועים בקיר Inwall – רמקולים אלא הפכו פופולרים מאוד בשנים האחרונות מכיוון שהם רמקולים "מוסתרים" כביכול
מכיוון הם שקועים בקיר או בגבס יתרון נוסף שהם נראים כחלק בלתי נפרד מהסלון לא תופסים מקום כלל ובחלקם גם ניתן לצבוע ביחד עם צבע הקיר או התקרה .

רמקולים סמויים – רמקולים מוסתרים בתוך הקיר בתוך טיח , רמקולים שלא ניראים כלל , הטרנד החדש לבתים חדשים , רמקולים בדרך כלל יקרים מהממוצע אבל מספקים חווית צליל ברמה גבוהה וכמובן אינם נראים לעין .

לכל המערך הזה צריך להוסיף את מקור המדיה או הסרטים וזה ה-DVD המפורסם שלרבות הימים הפך להיות BLURAY אשר משדר סרטים באיכות FULL HD בצורה טובה אלא אם אתם צופים בתכנים אונליין , נטפליקס , צפייה ישירה וכו'

עולם מערכות הקולנוע מלא בהפתעות וכל הזמן צצים חידושים חדשים , אנחנו כאן ננסה לתת לכם את מלא תשומת הלב ואת ההמלצות הטובות שלנו בשבילכם .

וכמובן מה שנשאר לכם לעשות זה רק לצאת ולרכוש את מערכת הקולנוע המתאימה לכם .

בברכה צוות אודיו אקוסטיקס

חדש: מסכי הקרנה דו כיוונים , לפרטים נוספים היכנסו לכתבה